Ігор Работенко: “Реформи в ЖКГ – процес незворотний”

Друк e-mail

Середа, 15 лютого 2012, 13:36

Черкасці вже переконалися: від підвищення тарифів комунальні послуги кращими не стають і до європейського рівня аж ніяк не дотягують. Система житлово-комунального господарства в тому вигляді, в якому вона зараз існує, не спрацьовує  так, як нам би хотілося. Причин цьому є багато: від інфляції, яка буквально “вимиває” кошти у СУБів, паралельно нарощуючи ціни на будівельні матеріали, сантехнічне обладнання тощо до постійного збільшення обсягів ремонтних робіт через зношеність житлового фонду, який в основному будувався в Черкасах у 50-70-х роках минулого століття. За таких умов СУБам складно розвивати свою матеріально-технічну базу, запроваджувати новітні технології. Тобто — бути відповідними вимогам нового часу. І хоча вони продовжують виконувати свою роботу, утримуючи житловий фонд міста від руйнації, щороку готуючи його до зимових холодів, але їхня діяльність нагадує швидше рух по колу, аніж у майбутнє. Вихід із цієї тупикової ситуації може бути лише один — реформування житлово-комунального господарства. У Черкасах воно вже розпочалося. А от наскільки ефективним є цей процес і що нам, громадянам, від нього чекати — про  це в розмові з директором комунального підприємства “Придніпровська служба утримання будинків” Ігорем Работенком.

 

Яке тепло — такі й батареї
— Ігоре  Павловичу, спочатку про те, що хвилює мешканців Черкас сьогодні чи не найбільше. Цьогорічна зима люта на мороз, а в багатьох квартирах холодно. Чи означає це, що СУБи неналежним чином підготували системи для подачі тепла в багатоповерхові будинки?
— В жодному разі  це не так. Усе обладнання було відремонтоване і перевірене не один раз. Підготовка житлових будинків до опалювального сезону проводилася ретельно, і жодна життєзабезпечуюча система не залишилась поза увагою. Ми постійно контролюємо роботу обладнання і в разі необхідності вчасно й оперативно проводимо його поточний ремонт, щоб люди не відчували дискомфорту в  своїх помешканнях.
Інша справа — це недостатній нагрів опалювальних батарей у квартирах. Але це питання не тільки до Служб утримання будинків, а перш за все — до теплопостачальних організацій, які відповідають за виробництво теплової енергії, її надходження без температурних втрат тепломагістралями міста до споживачів.
На жаль, люди свої претензії щодо холоду в квартирах висловлюють тим, хто до них ближче, — СУБам. Тільки протягом січня я отримав з цього приводу 320 скарг від громадян. Мешканці не розуміють, що Служби утримання будинків опікуються лише малою часткою тепломереж міста, тобто тією частиною, яка починається від врізів у будинки і до горішніх поверхів. А отже й гарячу воду ми подаємо в помешкання таку, яку отримуємо з зовнішніх тепломереж. Тож у мене велике прохання до черкасців: якщо у ваших квартирах недостатньо тепла, звертайтесь напряму в  теплопостачальні організації, які обслуговують ваш мікрорайон. Їхні адреси і телефони є в рахунках-повідомленнях про оплату послуг за тепло і гарячу воду, до речі, далеко не дешевих.
Запитайте
сусіда, чому у вас холодно
— Але ж буває і так, що в одній квартирі тепло так, хоч вікна навстіж взимку відкривай, а в іншій люди і в шубах мерзнуть.
— Це означає лише одне: хтось із ваших сусідів протиправно перебудував у своєму помешканні опалювальну систему і тепер відбирає ваше тепло — через додаткові секції опалювальних батарей на лоджіях та балконах, утеплення підлоги, внутрішніх стін тощо.
Як правило, такі незаконні втручання в проектну систему опалення будинку відбуваються влітку. І тільки з початком опалювального сезону СУБ може дізнатися,  що такі дії відбулися, — по нерівномірному розподілу тепла із мережі, яку додаткове навантаження розбалансовує. Звісно, ми відразу вживаємо відповідні заходи: з приводу такого правопорушення складається акт, подається позов до суду, рішення якого про повернення системи опалення до проектного стану для власника цієї квартири обов’язкове до виконання. Але вся ця процедура розтягнута у часі, і людям пережити холодні місяці в напівобігрітих квартирах непросто.
Хоча все могло бути й інакше, якби сусіди цього порушника вчасно відреагували на будівельні роботи, які проводилися в його квартирі. Адже мабуть-таки завезення опалювальних секцій, труб, будівельні роботи в цьому помешканні не залишались непоміченими. Тож і комісію з СУБу потрібно було викликати негайно. А якщо це вже сталося, то й позови до суду за нанесення моральних збитків від мешканців будинку були б не зайвими — щоб порушник за своє зверхнє ставлення до сусідів відповів сповна.
Зимові турботи

— Зима — це суворе випробування і для людей, і для комунальних служб.
— Ми свою роботу виконуємо. Очищуємо від снігу дахи, причому, не обминаємо жодного будинку, щоб навесні не було затоплень помешкань на верхніх поверхах багатоповерхівок. І хоча щороку ми ремонтуємо згідно з графіком близько 10-ти відсотків покрівель, але ж і обсяг робіт все ще залишається великим, бо майже на всіх будинках дахові покриття надзвичайно зношені.
Усі під’їзні шляхи до будинків розчищаються, тротуари і доріжки на прибудинкових територіях посипаються піском, бурульки з дахів збиваються постійно. Інша справа, що ожеледних місць у Черкасах цієї зими вистачає, бо магазини, офіси, деякі кооперативні будинки менш за все турбуються про безпеку громадян і свої обов’язки по належному утриманню підпорядкованих їм територій не виконують.
У цьому році ми разом з депутатами Черкаської міськради також відновили традицію заливу ковзанок на подвір’ях багатоповерхівок,  бо коли діти весь час проводять біля комп’ютера, здоров’я їм це не додає. Чисте ж повітря при помірному морозі, рух на ковзанах — це тільки на користь.
Взагалі ж СУБ працює в нормальному режимі — впевнено, стабільно, дотримуючись усіх вимог утримання багатоквартирних будинків і прибудинкових територій в належному стані.
ЖКГ  — на професійну основу

— І все ж ходять чутки, що Служб утримання будинків скоро не буде. Наскільки вони достовірні?
— Управлінська стру­ктура, яка виконуватиме функції замовника на проведення тих чи інших робіт в житловому секторі визначеними на тендерній основі підрядниками — спеціалізованими організаціями, яка контролюватиме якість виконання поставлених перед ними завдань, безумовно, залишиться. Які ще повноваження делегуватиме їй міська влада, як ця організація називатиметься і яку форму власності матиме, — все це справа майбутнього.
Слід сказати, що сьогодні таку управлінську структуру вже сформовано. Це — СУБ. І ми вже не є тим виробничим підрозділом, який, як колись РЕУ, самотужки займався всіма технічними проблемами, пов’язаними з обслуговуванням будинків. До речі, не­ефективно і непрофесійно, десь на рівні сумнозвісного  сантехніка Афоні.
Зараз усі роботи виконують спеціалізовані організації, для яких СУБ є замовником. Поточним утриманням будинків займається “Електа Плюс”, електричним оснащенням — “Промелектробуд-2000”, водо та тепло-постачанням — “Спец­д­ревцентр”, прибиранням території — “Еккологія”, функціонуванням ліфтів — “Черкасиліфт”, дезинсекцією та дератизацією — “Фрост Ко” та ін. Ми залучаємо ліцензовані підприємства для ремонту дахів,  очищення їх від снігу та бурульок. Самі ж контролюємо якість виконаних робіт, їхню результативність.
Коли три роки тому в житлово-комунальному господарстві Черкас розпочалися реформи, противників цього кардинального кроку, ініціатором якого став міський голова Сергій Одарич, було немало. Але зараз вони мовчать, бо видно, що те, що за цей час зроблено, — це тільки на користь черкасцям.
До речі, у нас сьогодні немає скарг на невиконання заявок, або ж непрофесійно виконану роботу. Бо й працюють спеціалісти фахово, оперативно, на результат. Не здійснилося й те, чим деякі політики жахали населення. Мовляв, якщо в сфері ЖКГ почнуть працювати приватні структури, то й тарифи злетять до небес. Підвищення тарифів, як бачите, не відбулося. І не передбачається.
Взагалі, вже давно стало зрозуміло: ЖКГ в тому вигляді, в якому воно існувало десятиліттями, — це ярмо на шиї держави. Усі галузі вже давно віднайшли себе в ринкових відносинах і діють відповідно. А в ЖКГ — все по-старому. На поверхні — залишки соціальної справедливості, а насправді — майже доруйнований житловий фонд, побутова невлаштованість людей, професійне недбальство і т.д.
Змінити цю ситуацію, дати житлово-комунальній сфері простір для розвитку можна лише за умови запровадження в ній ринкових, конкурентних відносин. У мешканців буде вибір: кому з надавачів послуг віддати перевагу в обслуговуванні їхнього будинку. А виконавці просто змушені будуть робити свою роботу більш якісно і дешево. Інакше віднайдуться ті, хто працюватиме краще.

ОСББ — це вигідно

— Сьогодні йде також мова про масове створення у Черкасах об’єднань співвласників багатоповерхових будинків.
— Рано чи пізно ми всі прийдемо до ОСББ, і не тільки в нашому місті, а й в Україні. Можливо, що вже й у цьому році.
Спільне володіння, користування, управління будинком, утримання його в належному стані, дає немало переваг. Передусім — з економічної точки зору. Співвласники самі розраховують розмір тарифів, укладають угоди зі спеціалізованими структурами на тих умовах, які вигідні мешканцям, за рахунок економії коштів мають змогу для проведення ремонтних та впорядкувальних робіт тощо. Як юридична особа — ОСББ має широкі повноваження, в тому числі, і на приватизацію прибудинкової території, яку може використовувати з прибутком для себе. А ще може залучати кошти міського та Державного бюджетів для проведення ремонту будинку, вимагати від надавачів комунальних послуг сумлінного виконання ними своїх зобов’язань і т.д.
Але створення ОСББ вимагає також виваженого підходу. Це стосується як вибору голови правління, так і укладання штатного розпису працівників. Чи потрібен, приміром, кожному будинку власний бухгалтер, паспортист і т.д. Можливо, дешевше буде найняти кваліфікованих працівників зі сторони, приміром, в тому ж СУБі. До речі, КП “Придніпровська СУБ” активно допомагає мешканцям тих будинків, які вирішили стати ОСББ, ми надаємо юридичну, технічну та консультативну підтримку.
Безумовно, це важливий крок  — взяти управління будинком у свої руки. Але завдяки цьому мешканці зможуть вирішити цілий гамуз проблем, які не вирішувалися десятиліттями. І цим самим покращити умови свого проживання. І я бажаю всім у цьому успіху.

Інтерв’ю вела
Наталя Віргуш

 

 

Додати коментар


Захисний код
Оновити

Новини - ЖКГ

Стрічка новин